Jarní úklid našeho města Uhlířské Janovice
Jako každý rok se naše škola hlásí k účasti na celorepublikové ekologické akci UKLIĎME ČESKO, a tak se s předsevzetím čisté a zdravější přírody vrhla do úklidu a sběru odpadků. Vybraní žáci jednotlivých ročníků vyrazili v pátek 12.dubna za doprovodu pedagogů a asistentů do terénu města. Vybaveni rukavicemi, sběrnými pytli a hlavně dobrou náladou se pustili do práce dobrovolníků. Dle plánu trasy a vybraných míst přidělených Městským úřadem Uhlířské Janovice se takto na celé dopoledne stali hledači odhozených pokladů a zapomenutých překvapení. Úsek hlavního vlakového nádraží a hřbitova zaměstnal opravdu všechny, komu doma chybí levá teniska, kdo si spletl kontejner na papír se vzrostlými tújemi, proč širokému okolí kralují všudypřítomné pet lahve a plechovky? Upřímnou radost z činnosti střídalo upřímné zklamání z bezohlednosti lidí k přírodě a vysvětlit si důvod tohoto počínání bylo téměř nemožné. Nejmladší žáci se ještě vypravili směrem do městského parku Tyršovy sady, oblíbená cesta vycházky odpoledního volnočasu jim nebyla lhostejná. Přestože nebyla ve vybrané trase pro naší školu, rádi a s ochotou ji udělali hezčí. Zbavili ji nežádoucích papírových obalů a opuštěných igelitových sáčků. A kdo si nedonesl na botě psí bobek až do školy, měl štěstí. Někteří psí páníčci totiž skutečně přináší smůlu!
Alespoň na chvíli, na jak dlouho vydrží čistý pohled, kam se podíváme???
Za ZŠ „Ukliďme Česko v Uhlířských Janovicích“ Kamila Luxová
Lidové pranostiky „březen za kamna vlezem“ jsme se letošní březnová odpoledne nemuseli držet. Počasí nám přálo prakticky celý měsíc. A tak hned v prvním březnovém týdnu jsme měli o zábavu postaráno. Přijel totiž cirkus, a tak jsme chodili každý den po vyučování navazovat zvířecí kamarádství s oslíkem, lamou, prasetem, kozami, koňmi, a to vše zdáli sledovaly opice. Troufáme si říci, že jsme kamarádství navázali, neboť zvířátka se velmi ochotně nechala hladit a fotit.
A protože se přiblížil čas Velikonoc, pozvali jsme si k nám do školy naši babičku Haničku, která s námi v rámci velikonočního tvoření vyrobila pěkný jarně – velikonoční košíček k výzdobě interiéru. Pozvání do školy neodmítli ani manželé Lhotkovi. Paní Milena nám opět připomněla tradice velikonočních svátků a nabarvili jsme si s ní vajíčka, s panem Radkem se kluci věnovali pletení pomlázek. Také jsme si vyseli osení, do kterého jsme si udělali zápichy ve tvaru slepiček, vajíček, zajíčků. A co by to bylo za Velikonoce bez tradičního velikonočního výšlapu na místní rozhlednu BABKA v rámci akce „Uvaž Babce mašli“, kterou pořádá město Zruč n. S. Byť v malém počtu, o to víc nás těšilo, že jsme pokořili náš loňský výstup do prvního mezipatra a letošní rok jsme vystoupali o další patro výš, kde jsme vůbec jako první uvázali barevné mašle za naši školu.
Velmi rádi jsme přijali pozvání manželů Šimánkových k návštěvě jejich hospodářství, kde jsme viděli a něco se dozvěděli o domácích zvířatech. Nejvíce jsme se však těšili na „nalezence“ z lesa – srnečka Oskárka, který jako zraněný získal azyl právě u Šimánků. Ti ho vyléčili a již pět let dělá radost všem, kteří jdou kolem.
První jarní měsíc jsme ukončili návštěvou městské knihovny ve Spolkovém domě k březnovému měsíci knih.
První dubnový pátek jsme se tradičně připojili k celostátní úklidové akci, abychom vyčistili nánosy odpadu nejen po prosincové povodni. Tentokrát jsme ze školy vycházeli v jednotných „dresech“, o které se nám postaralo Město Zruč nad Sázavou spolu s organizátorem akce – Lípou pro venkov. Během dopoledne se nám ve třech partách podařilo vysbírat odpadky jak okolo garáží a Pardidubského potoka, tak v prostorách dětského hřiště a školní jídelny. Rovněž jsme vyčistili od odpadků škarpy podél silnice a keře okolo chodníku v ulici 5. května. A jako každý rok – o ulovené kuriozity nebyla nouze.
S březnovým měsícem jsme se srdečně přivítali a vyrazili za naši první milou povinností.
Vyzdobili jsme město, vybarvili bílá zimní místa nástěnek a na známých výstavních plochách vystavili výtvarná díla jako připomínku nadcházejícího JARA všem kolemjdoucím.
Příroda začala lákat na odpolední vycházky a my se zvědavě rozhlédli po okolí a pobyli i na školní zahradě. Plnili jsme úkoly ze zábavného pracovního listu, objímali stromy, hledali živočichy menší než náš palec, porovnávali vůně, a dokonce jsme podnikli i barevnou pátrací akci. Přípravkou na očekávané jarní svátky jsme se jako každý rok zdokonalovali ve vysévání osení, vymýšleli jsme vlastní návrhy na zdobení květináčků i zápichů a pokusem pozorovali jarní klíčení fazolí.
A co paní zima? V pracovních dílničkách jsme si společnými silami a originálním i tradičním nápadem vyrobili MORANU – z bambusových klacíků, sena a plátna jsme oživili vládkyni zimy. Dobrodružství v městském parku a oslava rozloučení pro nás byly velkým zážitkem. Po proudu potoka Výrovka jsme sledovali cestu plovoucí zimní královny zpět domů a loučili se máváním i říkankou našich prababiček.
A nyní byl ten správný čas pro naše děvčata. Procházkou se vydala na MÁJÍČEK, zelené větvičky natrhané v širokém okolí naší školy, které se dle tradice vrátily namísto chladné MORANY. Ve třídě školní družiny jsme je pak společně ozdobili barevnými mašlemi a byli takto opět blíže JARU.
Finále měsíce jsme si „upletli na míru“ a šli naproti největším svátkům jara. VELIKONOČNÍ školní družina hostila milého pletače pomlázek, který nás potěšil ukázkou své krásné záliby a práce. Mohli jsme přiložit ruce k dílu a být pomocníky, počítali jsme proutky a užívali si zajímavou podívanou v pohodlí třídy. Abychom se těšili na velikonoční prázdniny ještě více, vyhlásili jsme v dílničkách školní družiny VELIKOBARVENÍ na tisíc způsobů. Soutěžili jsme ve vyfoukávání vajíček, vařili jsme je natvrdo a měřili čas u plotýnky. Barvili jsme krepovým papírem, potravinářským barvivem i kapáním vodové barvy. Nesměla chybět nepřekonatelná příroda i neskutečné barevné variace vybraných potravin. Vyzkoušeli jsme i trochu chemie, míchali barevné laky na nehty ve vodě a kreslili nesmyvatelnými fixami. Originální postupy zdobení nebraly konce a my měli velké zásoby inspirace na domácí zábavu s rodiči a sourozenci. Takže, pojďme vše vyzkoušet i prožít, těšit se z jarních prázdnin a prvních slunečních paprsků. Krásné jaro všem přejí žáci školní družiny v Uhlířských Janovicích.
Hned po Velikonocích, v úterý 2. dubna, jsme navštívili knihovnu ve Zruči n. S. Paní knihovnice pro nás měla připravený výukový program, jehož hlavním tématem byly bajky. Žáci si nejznámější bajky připomněli a vypracovávali k nim různé úkoly. Zopakovali si literární pojmy přísloví a přirovnání a nejznámější se pokoušeli vysvětlit. Dalšího výukového programu v knihovně se zúčastníme v květnu.
2. dubna si připomínáme Světový den porozumění autismu. Žáci i pedagogové si oblékli modrá trička nebo mikiny a tím vyjádřili podporu lidem s autismem. Modrá barva je symbolem komunikace – jedné ze tří oblastí, které jsou pro osoby s autismem problematické a pro vzájemné porozumění zcela zásadní.
V základní škole speciální se žáci nejen učí číst s porozuměním, finanční gramotnosti, ale velký čas je věnován i procvičování sebeobslužných činností, jednoduchých domácích prací a práci na zahradě. Mezi oblíbené činnosti patří práce v kuchyni. Každý týden se školou linou příjemné vůně. Již jsme vyzkoušeli a upekli např. štrůdl, pizzu, rohlíčky, perníčky a naposledy velikonočního kynutého beránka.
I naše škola se 22. 3. 2024 zapojila do 24. ročníku celorepublikové akce Noci s Andersenem, do které se letos zapojilo 102 710 dětí, 24 040 dospělých na 1 755 místech.
V letošním roce byla akce rozdělena do dvou částí. V první části se dopoledne sešli žáci druhého ročníku společně s dětmi z přípravné třídy ZŠ v Uhlířských Janovicích. Ve třídě pro ně byla připravená projekce o vzniku knihy. Seznámili se s prací spisovatele, ilustrátora, grafika i vydavatele. Známé české celebrity prozradily v podcastu, jak a proč se věnují knihám. Celé dopoledne žáky provázela oblíbená postavička krtečka a ježka z knihy Zdeňka Milera.
A jaká pohádka to byla? Přece ta o kalhotkách s kapsami. Všichni si nejprve vyzkoušeli odpovědět na jednoduchý kvíz a pak už si jen otázky kontrolovali při sledování pohádky.
Na závěr společného setkání se z nich stali ilustrátoři. Každý si své kalhotky do pohádky mohl namalovat dle své fantazie. Celé setkání doprovázela kamarádská atmosféra a zvonivý smích.
Odpoledne se sešly děti druhého ročníku naší školy v prostorách malebné zahrady fary v Sudějově. Přinesly si všechny důležité potřeby k ubytování a přespání. Po prozkoumání prostor a seznámení se s bezpečným chováním, se děti vydaly na dobrodružnou bojovou hru. Trasa vedla lesem po cestičkách s úkoly, které ověřily znalosti o vodě. I její cíl byl s vodou spojen. Za soumraku objevily ztracenou studánku s poutním obrázkem ukrytou hluboko v lese.
Protože cesta byla velice náročná, připravené řízky k večeři zmizely jedna dvě. A potom už jen příprava na spinkání a skvělá knížka na dobrou noc. Společně jsme četli knížku Bylo jednou jedno loutkové divadlo, kterou pro děti napsal Eduard Petiška. Protože děti byly moc statečné a šikovné, usínalo se jim při pohádkách samo.
Po ranním probuzení následovala rozcvička, snídaně a balení.
Všem se nám společné přespání moc líbilo a za rok si ho jistě rádi zopakujeme.
I poslední dny měsíce března se nesly v duchu finanční gramotnosti. Žáci druhého ročníku v Uhliřských Janovicích, Komenského 400 plnili netradiční domácí úkol. V průběhu čtrnácti dnů měli zakoupit nákup pro své rodiny. Seznámit se s cenami zboží a výrobků, zorientovat se, v kterém obchodě jaké zboží lze zakoupit a společně se svými rodiči nákup zaplatit. Úkol se všem podařilo splnit na velkou jedničku, která patří i rodičům. Děkujeme za spolupráci.
Ve středu 27.3.2024 naše škola Uhlířské Janovice vyslala pět žáků reprezentovat na turnaj ve Florbale. Byla to pro nás úplně nová zkušenost. Proto jsme pár hodin tělesné výchovy věnovali tréninku. Žáci odjížděli do Kolína s trochou nervozity, obavami, ale bylo tam i to těšení a to bylo hlavní. Děti si zvolily název týmu „DRACI Z JANOVIC“ a přesně podle toho i hrály.. Šly do toho naplno, nebojácně, dravě, ale čistě bez zbytečných faulů. Byla radost se na ně koukat a fandit jim.
Do branky se poprvé v životě a velmi odvážně postavil Dušan Horvát a bránil ji skvěle, vychytal dokonce dvě nuly. V obraně excelovala Laura Roszová, s kterou mělo spousta hráčů problém, aby kolem ní prošli, aniž by je obehrála o míček. Perfektní hru ve střední části pole předvedli Jakub Laštovka a Vendelín Agoszta. Napadali soupeře, nenechali je rozehrát, a ještě posílali pěkné nahrávky dopředu na Filipa Bělinu. Ten se ukázal jako výborný koncový hráč a umisťoval do sítě soupeře nádherné góly.
Odehráli jsme čtyři zápasy, dva jsme prohráli a dva vyhráli. Po sečtení všech výsledků a bodů jsme skončili na pátém místě z celkového počtu šesti družstev. To je určitě pro nás výborný výsledek. A co je na tom úplně nejlepší? Žáci hráli jako bezva tým, s radostí, velkým odhodláním a díky tomu se vyrovnali zkušenějším soupeřům a celý turnaj si náramně užili.
Byly jsme na ně neskutečně hrdé!!!
Měsíc knihy nás ve školní družině v Uhlířských Janovicích bavil hrou, zájmem, péčí, ale i netradičními pohybovými aktivitami. Vše jsme odstartovali uspořádanou sbírkou již nepotřebných knih z domova a těšili se na posezení v kruhu, při kterém jsme si například přečetli pár stránek z příběhu či listovali zajímavými obrázky a fotografiemi. Objevili jsme i zcela nové knihy, které se opakovaly jako narozeninový dárek hned dvakrát a velmi nás bavilo rozkládat pohádková leporela. Jedno odpoledne se z nás stali lékaři a otevřeli jsme si dokonce „knižní pohotovost“. Lepící pásky, gumy na gumování, nůžky všech velikostí a barevné obaly. Zachraňovali jsme následky mnohdy špatného zacházení či nehody. Knižní desatero máme stále na očích a třídní nástěnka nám ho ráda vždy připomene. Knihobudky v našem městě již velmi dobře známe, takže jsme s důležitým úkolem vyrazili na obchůzku. Útulné dřevěné skříňky s prosklenými dvířky na náměstí i nedaleko domova seniorů jsme doplnili pečlivě vytříděnými knihami a rozdělili se takto s knihovničkou školní družiny o papírové poklady. Nyní opět víme, že knihy budou dělat radost zase dalším. Poté jsme si ve třídě školní družiny ještě užili další pestrou zábavu. Knihy byly v hlavní roli pohybových aktivit, vozili jsme je na živých trakařích, poznali jsme africké nosiče a díky nim dostali bezva návod na správné držení těla při chůzi. Kimovy hry a postřehovky byly dobrou zkouškou i legrací navzájem. Soutěžili jsme a společně poznávali neskutečně mnoho velikostí a rozměrů „adoptovaných“ knih, hráli si s naší představivostí, přemýšleli jsme o obsahu a vyprávěli si o zajímavých historkách při čtení na cestách či dovolených. S knihami nám je dobře, neodmyslitelně patří ke každému z nás a volný čas školní družiny nám po celý rok dává krásné možnosti seznámení a zážitků s nimi. Připomínku oslavy měsíce knih jsme zakončili pohodlným posezením a odpočinkem jsme se zaposlouchali do předčítání oblíbených příběhů našich kamarádů.
S pozdravem a „na čtenou“ zdraví školní družina v Uhlířských Janovicích
V březnu byla tématem primární prevence ve škole finanční gramotnost. V hodinách matematiky řešili žáci různé slovní úlohy z finanční gramotnosti a počítali s penězi. K výuce jsme využili také projekt České spořitelny Abeceda peněz, díky kterému získávali žáci informace z finanční gramotnosti poutavě, hravě a interaktivně.
Na 21. 3. připadá Světový den Downova syndromu. Nošením rozdílných ponožek vyjadřujeme podporu a sympatie lidem s tímto celoživotním onemocněním. I letošní rok se žáci společně s pedagogy nadšeně zapojili do tzv. Ponožkové výzvy. Žáci získali informace o chromozomech, o odlišnosti i výjimečnosti osob s Downovým syndromem a uvědomili si, že díky vzájemnému respektu můžeme žít všichni společně. Na závěr jsme se všichni vyfotili v různobarevných ponožkách.
Žáci 6.,7.,8. a 9. ročníku využili vybraných vyučovacích hodin výtvarné výchovy k naučné podívané a kulturnímu zážitku. Výstavní prostory minigalerie KIC v Uhlířských Janovicích zaplnily práce účastníků soutěže a v průběhu únorového a březnového měsíce nechala tímto veřejnosti nahlédnout do tradice svátku Masopustu .
Výběr byl opravdu pestrý a my si mohli prohlédnout nápady kolektivů mateřských školek, školních družin i zájmových kroužků základních škol nejen z Uhlířských Janovic. Mezi všemi nechyběly ani ty naše, měli jsme velkou radost, byly totiž výherní. Přehlídka tradičních i netradičních výtvarných technik, „recy“ materiály, přírodniny a prostorová tvorba. Soutěžní díla společně s těmi výherními tak trochu zkoušela naše znalosti, proto jsme si zároveň s prohlídkou udělali malé opakování a jmenovali si postupy práce a použité materiály. Se zájmem jsme pročítali jednotlivé vizitky autorů a občas si sáhli na zhotovené dílo stojící v prostoru či visící nad hlavami. Makové koláče, jitrnice, fotokoutek klauna, věrná kopie maškary kobylky, vozembouch a další tradiční zábava či předměty vlastní tomuto svátku plnému veselí. Společně jsme se shodli na tom, že výstava soutěže se velmi povedla, odkaz našich předků se pestře vybarvil a prostřednictvím originálních děl mladších a starších žáků byl opět mezi námi jako kdysi s našimi prarodiči.
Protože jaro už ťuká na dveře, domluvili jsme se na návštěvě Domova seniorů v Uhlířských Janovicích. Připravili jsme jarní tvoření - ovečku ze zbytků vln. Do Domova seniorů chodíme rádi. My i klientky domova máme radost ze společné práce, zpívání a povídání. Také ovečky se povedly. Už se těšíme na další setkání, které bude možná s překvapením.
Březen se nese v duchu finančního zdraví, a proto jsme se rozhodli dětem tento náročný svět financí více přiblížit a to zajímavou a zábavnou formou. Finanční gramotnosti se samozřejmě věnujeme v průběhu celého školního roku, zejména v hodinách matematiky, ale též vlastivědy či občanské výchovy. Dne 14. 3. 2024 jsme přichystali projekt, jehož hlavním cílem bylo vést žáky k zodpovědnému finančnímu rozhodování.
V úvodu byli žáci seznámeni s různými světovými platidly. Poznali tak rozmanitost bankovek i mincí po celém světě. Na českých bankovkách (současných i minulých) správně poznávali a spojovali vyobrazené osobnosti. Společně jsme se věnovali také peněžním padělkům a jakým způsobem poznáme falešné peníze. Zaměřili jsme se také na mince, jejich hodnotu, barvu i potisk. Jedním z úkolů bylo mimo jiné poskládat rozstříhanou minci. Mezi další výzvy, které jsme žákům uložili, bylo například rozměnit větší částku na menší, správně vrátit nebo složit přesně určenou sumu peněz. Nechyběl ani improvizovaný obchod, ve kterém žáci nakupovali plyšáky s různými hodnotami. Pověděli jsme si i o jiných formách platebního styku, o údajích na platební kartě, riziku půjček i nástrahách na internetu. Se staršími žáky jsme ještě navíc odpovědně řešili otázku rodinného rozpočtu, rozdělovali jsme příjmy a výdaje domácnosti nebo odhadovali cenu za různé zboží. Mladší žáci si mezitím navrhli vlastní ručně malovanou bankovku i minci.
Všem zúčastněným patří velké poděkování a pochvala za týmovou práci.
Strana 5 z 60