I naše škola se 22. 3. 2024 zapojila do 24. ročníku celorepublikové akce Noci s Andersenem, do které se letos zapojilo 102 710 dětí, 24 040 dospělých na 1 755 místech.
V letošním roce byla akce rozdělena do dvou částí. V první části se dopoledne sešli žáci druhého ročníku společně s dětmi z přípravné třídy ZŠ v Uhlířských Janovicích. Ve třídě pro ně byla připravená projekce o vzniku knihy. Seznámili se s prací spisovatele, ilustrátora, grafika i vydavatele. Známé české celebrity prozradily v podcastu, jak a proč se věnují knihám. Celé dopoledne žáky provázela oblíbená postavička krtečka a ježka z knihy Zdeňka Milera.
A jaká pohádka to byla? Přece ta o kalhotkách s kapsami. Všichni si nejprve vyzkoušeli odpovědět na jednoduchý kvíz a pak už si jen otázky kontrolovali při sledování pohádky.
Na závěr společného setkání se z nich stali ilustrátoři. Každý si své kalhotky do pohádky mohl namalovat dle své fantazie. Celé setkání doprovázela kamarádská atmosféra a zvonivý smích.
Odpoledne se sešly děti druhého ročníku naší školy v prostorách malebné zahrady fary v Sudějově. Přinesly si všechny důležité potřeby k ubytování a přespání. Po prozkoumání prostor a seznámení se s bezpečným chováním, se děti vydaly na dobrodružnou bojovou hru. Trasa vedla lesem po cestičkách s úkoly, které ověřily znalosti o vodě. I její cíl byl s vodou spojen. Za soumraku objevily ztracenou studánku s poutním obrázkem ukrytou hluboko v lese.
Protože cesta byla velice náročná, připravené řízky k večeři zmizely jedna dvě. A potom už jen příprava na spinkání a skvělá knížka na dobrou noc. Společně jsme četli knížku Bylo jednou jedno loutkové divadlo, kterou pro děti napsal Eduard Petiška. Protože děti byly moc statečné a šikovné, usínalo se jim při pohádkách samo.
Po ranním probuzení následovala rozcvička, snídaně a balení.
Všem se nám společné přespání moc líbilo a za rok si ho jistě rádi zopakujeme.
I poslední dny měsíce března se nesly v duchu finanční gramotnosti. Žáci druhého ročníku v Uhliřských Janovicích, Komenského 400 plnili netradiční domácí úkol. V průběhu čtrnácti dnů měli zakoupit nákup pro své rodiny. Seznámit se s cenami zboží a výrobků, zorientovat se, v kterém obchodě jaké zboží lze zakoupit a společně se svými rodiči nákup zaplatit. Úkol se všem podařilo splnit na velkou jedničku, která patří i rodičům. Děkujeme za spolupráci.
Ve středu 27.3.2024 naše škola Uhlířské Janovice vyslala pět žáků reprezentovat na turnaj ve Florbale. Byla to pro nás úplně nová zkušenost. Proto jsme pár hodin tělesné výchovy věnovali tréninku. Žáci odjížděli do Kolína s trochou nervozity, obavami, ale bylo tam i to těšení a to bylo hlavní. Děti si zvolily název týmu „DRACI Z JANOVIC“ a přesně podle toho i hrály.. Šly do toho naplno, nebojácně, dravě, ale čistě bez zbytečných faulů. Byla radost se na ně koukat a fandit jim.
Do branky se poprvé v životě a velmi odvážně postavil Dušan Horvát a bránil ji skvěle, vychytal dokonce dvě nuly. V obraně excelovala Laura Roszová, s kterou mělo spousta hráčů problém, aby kolem ní prošli, aniž by je obehrála o míček. Perfektní hru ve střední části pole předvedli Jakub Laštovka a Vendelín Agoszta. Napadali soupeře, nenechali je rozehrát, a ještě posílali pěkné nahrávky dopředu na Filipa Bělinu. Ten se ukázal jako výborný koncový hráč a umisťoval do sítě soupeře nádherné góly.
Odehráli jsme čtyři zápasy, dva jsme prohráli a dva vyhráli. Po sečtení všech výsledků a bodů jsme skončili na pátém místě z celkového počtu šesti družstev. To je určitě pro nás výborný výsledek. A co je na tom úplně nejlepší? Žáci hráli jako bezva tým, s radostí, velkým odhodláním a díky tomu se vyrovnali zkušenějším soupeřům a celý turnaj si náramně užili.
Byly jsme na ně neskutečně hrdé!!!
Měsíc knihy nás ve školní družině v Uhlířských Janovicích bavil hrou, zájmem, péčí, ale i netradičními pohybovými aktivitami. Vše jsme odstartovali uspořádanou sbírkou již nepotřebných knih z domova a těšili se na posezení v kruhu, při kterém jsme si například přečetli pár stránek z příběhu či listovali zajímavými obrázky a fotografiemi. Objevili jsme i zcela nové knihy, které se opakovaly jako narozeninový dárek hned dvakrát a velmi nás bavilo rozkládat pohádková leporela. Jedno odpoledne se z nás stali lékaři a otevřeli jsme si dokonce „knižní pohotovost“. Lepící pásky, gumy na gumování, nůžky všech velikostí a barevné obaly. Zachraňovali jsme následky mnohdy špatného zacházení či nehody. Knižní desatero máme stále na očích a třídní nástěnka nám ho ráda vždy připomene. Knihobudky v našem městě již velmi dobře známe, takže jsme s důležitým úkolem vyrazili na obchůzku. Útulné dřevěné skříňky s prosklenými dvířky na náměstí i nedaleko domova seniorů jsme doplnili pečlivě vytříděnými knihami a rozdělili se takto s knihovničkou školní družiny o papírové poklady. Nyní opět víme, že knihy budou dělat radost zase dalším. Poté jsme si ve třídě školní družiny ještě užili další pestrou zábavu. Knihy byly v hlavní roli pohybových aktivit, vozili jsme je na živých trakařích, poznali jsme africké nosiče a díky nim dostali bezva návod na správné držení těla při chůzi. Kimovy hry a postřehovky byly dobrou zkouškou i legrací navzájem. Soutěžili jsme a společně poznávali neskutečně mnoho velikostí a rozměrů „adoptovaných“ knih, hráli si s naší představivostí, přemýšleli jsme o obsahu a vyprávěli si o zajímavých historkách při čtení na cestách či dovolených. S knihami nám je dobře, neodmyslitelně patří ke každému z nás a volný čas školní družiny nám po celý rok dává krásné možnosti seznámení a zážitků s nimi. Připomínku oslavy měsíce knih jsme zakončili pohodlným posezením a odpočinkem jsme se zaposlouchali do předčítání oblíbených příběhů našich kamarádů.
S pozdravem a „na čtenou“ zdraví školní družina v Uhlířských Janovicích
V březnu byla tématem primární prevence ve škole finanční gramotnost. V hodinách matematiky řešili žáci různé slovní úlohy z finanční gramotnosti a počítali s penězi. K výuce jsme využili také projekt České spořitelny Abeceda peněz, díky kterému získávali žáci informace z finanční gramotnosti poutavě, hravě a interaktivně.
Na 21. 3. připadá Světový den Downova syndromu. Nošením rozdílných ponožek vyjadřujeme podporu a sympatie lidem s tímto celoživotním onemocněním. I letošní rok se žáci společně s pedagogy nadšeně zapojili do tzv. Ponožkové výzvy. Žáci získali informace o chromozomech, o odlišnosti i výjimečnosti osob s Downovým syndromem a uvědomili si, že díky vzájemnému respektu můžeme žít všichni společně. Na závěr jsme se všichni vyfotili v různobarevných ponožkách.
Žáci 6.,7.,8. a 9. ročníku využili vybraných vyučovacích hodin výtvarné výchovy k naučné podívané a kulturnímu zážitku. Výstavní prostory minigalerie KIC v Uhlířských Janovicích zaplnily práce účastníků soutěže a v průběhu únorového a březnového měsíce nechala tímto veřejnosti nahlédnout do tradice svátku Masopustu .
Výběr byl opravdu pestrý a my si mohli prohlédnout nápady kolektivů mateřských školek, školních družin i zájmových kroužků základních škol nejen z Uhlířských Janovic. Mezi všemi nechyběly ani ty naše, měli jsme velkou radost, byly totiž výherní. Přehlídka tradičních i netradičních výtvarných technik, „recy“ materiály, přírodniny a prostorová tvorba. Soutěžní díla společně s těmi výherními tak trochu zkoušela naše znalosti, proto jsme si zároveň s prohlídkou udělali malé opakování a jmenovali si postupy práce a použité materiály. Se zájmem jsme pročítali jednotlivé vizitky autorů a občas si sáhli na zhotovené dílo stojící v prostoru či visící nad hlavami. Makové koláče, jitrnice, fotokoutek klauna, věrná kopie maškary kobylky, vozembouch a další tradiční zábava či předměty vlastní tomuto svátku plnému veselí. Společně jsme se shodli na tom, že výstava soutěže se velmi povedla, odkaz našich předků se pestře vybarvil a prostřednictvím originálních děl mladších a starších žáků byl opět mezi námi jako kdysi s našimi prarodiči.
Protože jaro už ťuká na dveře, domluvili jsme se na návštěvě Domova seniorů v Uhlířských Janovicích. Připravili jsme jarní tvoření - ovečku ze zbytků vln. Do Domova seniorů chodíme rádi. My i klientky domova máme radost ze společné práce, zpívání a povídání. Také ovečky se povedly. Už se těšíme na další setkání, které bude možná s překvapením.
Březen se nese v duchu finančního zdraví, a proto jsme se rozhodli dětem tento náročný svět financí více přiblížit a to zajímavou a zábavnou formou. Finanční gramotnosti se samozřejmě věnujeme v průběhu celého školního roku, zejména v hodinách matematiky, ale též vlastivědy či občanské výchovy. Dne 14. 3. 2024 jsme přichystali projekt, jehož hlavním cílem bylo vést žáky k zodpovědnému finančnímu rozhodování.
V úvodu byli žáci seznámeni s různými světovými platidly. Poznali tak rozmanitost bankovek i mincí po celém světě. Na českých bankovkách (současných i minulých) správně poznávali a spojovali vyobrazené osobnosti. Společně jsme se věnovali také peněžním padělkům a jakým způsobem poznáme falešné peníze. Zaměřili jsme se také na mince, jejich hodnotu, barvu i potisk. Jedním z úkolů bylo mimo jiné poskládat rozstříhanou minci. Mezi další výzvy, které jsme žákům uložili, bylo například rozměnit větší částku na menší, správně vrátit nebo složit přesně určenou sumu peněz. Nechyběl ani improvizovaný obchod, ve kterém žáci nakupovali plyšáky s různými hodnotami. Pověděli jsme si i o jiných formách platebního styku, o údajích na platební kartě, riziku půjček i nástrahách na internetu. Se staršími žáky jsme ještě navíc odpovědně řešili otázku rodinného rozpočtu, rozdělovali jsme příjmy a výdaje domácnosti nebo odhadovali cenu za různé zboží. Mladší žáci si mezitím navrhli vlastní ručně malovanou bankovku i minci.
Všem zúčastněným patří velké poděkování a pochvala za týmovou práci.
REALIZACE INVESTICE NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY – KOMPONENTA 3.1
V rámci Investice č. 2: Vybavení škol digitálními technologiemi z komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace z Národního plánu obnovy vynaložila škola finanční prostředky k dosažení cíle č. 172 zakoupením digitálních technologií a vybavení za účelem dálkového studia.
V rámci Investice č. 2: Vybavení škol digitálními technologiemi z komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace z Národního plánu obnovy vynaložila škola finanční prostředky:
- k dosažení cíle č. 173 zakoupením IT zařízení do školního fondu mobilních digitálních zařízení pro znevýhodněné žáky (prevence digitální propasti);
- k dosažení cíle č. 174 zakoupením digitálních technologií a vybavení na podporu digitální gramotnosti a zavedením nových vzdělávacích programů v oblasti IT.
Žáci 2. ročníku se v pátek 8.3. zaměřili na svoji finanční gramotnost. Nejprve navštívili poštu a obchody v Uhlířských Janovicích. Zde si rozměnili papírové bankovky na kovové padesátikoruny. Každá dvojice si směnu vykomunikovala sama a sama si vybrala i místo, kde si bankovky rozmění. Potom jsme navštívili cukrárnu ,, U Zdeničky”. Tady si každý žák zakoupil nákup a sám si spočítal, kolik nákup bude stát. Po zaplacení následovala kontrola vracených peněz. Všechny děti byly moc šikovné a pracovaly velice pečlivě. Odměnou pro ně byla ochutnávka nákupů.
Ředitelka Základní školy, Zruč nad Sázavou, Okružní 643 vyhlašuje
na den 25. dubna 2024 (čtvrtek) od 8:30 do 16:00 hodin
zápis žáků do 1. ročníku základní školy pro školní rok 2024/2025.
Zápis se týká dětí, které vyžadují ke svému vzdělávání pomalý, individuální přístup a malý třídní kolektiv v základní škole, dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, kombinovanými vadami nebo jiným zdravotním postižením.
Ve Zruči n. S. nabízíme zařazení dítěte do třídy pro žáky s vadou řeči.
K zápisu je nutný rodný list dítěte, průkaz totožnosti zákonného zástupce, vyšetření z odborného školského pracoviště (PPP, SPC,…)
Přihlášení k zápisu:
Telefonicky: 327 531 225 nebo 734445835,
Mailem:
„Žádost – přihlášení k zápisu“ je umístěna na webu www.zs-okruzni.cz v sekci Dokumenty – zápis do 1. ročníku, vyplněnou doručte co nejdříve do školy.
Bližší informace obdržíte na telefonu 327 531 225 nebo 734445835, případně na mailu
Místo zápisu:
Zruč n. S. a okolí: Základní škola, Zruč nad Sázavou, Okružní 643
Uhlířské Janovice a okolí: Uhlířské Janovice, Komenského 400
Masopust dorazil i do naší školy. Od začátku února jsme si vyprávěli jeho historii. Vymýšleli si masky, vybírali písničky a připravovali různé hry. Ve čtvrtek 22. 2. vše vypuklo. Oblékli jsme se do kostýmů a vyrazili do sokolovny. Každá třída si připravila masky v duchu nějaké pohádky. Představili se nám Šmoulové, Tři prasátka, Pyšná princezna se svým zahradníkem. Nechyběla ani Šíleně smutná princezna, Robot, Včelka Mája a další krásné masky. Na závěr nás navštívili naši malí kamarádi z Mateřské školy v Radvanicích. Karnevalové veselí jsme si opravdu užili.
Žáci ve Zruči n. Sázavou se zapojili do dopravně bezpečnostního projektu "Porozumíš, neohrozíš." od společnosti ČESMAD BOHEMIA. Žáci shlédli videa nabízející informace o novém cykloznačení, hromadných přechodech či nebezpečných situacích z pohledu řidiče. Současně vyplnili test související s videi. Tímto se zapojili do soutěže o ceny.
V únoru jsme využili pozvání paní ředitelky Hany Sochůrkové z MŠ Malostranská a dvě čtvrteční dopoledne prožili spolu se školkovými dětmi v jejich nové dílně. Tady jsme společně zasedli ke stolečkům a z keramické hlíny nejdříve váleli, krájeli, vyrývali a pak i dekorovali nejrůznější srdíčka. A nejen to. Po skončení práce s hlínou jsme si mohli vyzkoušet svoji schopnost a šikovnost při práci se dřevem i v minilaboratoři. Kdo chtěl, využil možnost zahrát si zajímavé společenské hry, případně stavět z písku i stavebnic. Teď už čekáme, až budou srdíčka vypálená a my je budeme moci darovat svým blízkým.
Sníh a mráz, mráz a sníh, děti radují se na saních. Uklizené koloběžky, nahradily brusle běžky.
Během ledna a února žáci ve Zruči n. Sázavou dostali možnost důkladně se seznámit se zimními sporty. V rámci tělesné výchovy navštívili zimní stadion v Ledči nad Sázavou, kde se věnovali bruslení na ledě. V hodinách výtvarné a pracovní výchovy využili kombinované výtvarné techniky při ztvárnění postav v pohybu, sportovního náčiní a pomůcek. Současně si vyhledávali informace o našich známých olympijských sportovcích, kteří se věnují právě zimním sportům. Pro každého žáka toto obsáhlé téma přineslo spoustu nových poznatků a informací.
Strana 8 z 62