rucickaLogo školy vyjadřuje myšlenku soudržnosti a vzájemné pomoci žáků a pedagogů

Telefon: +420 327 531 225 / E-mail: zruc@zs-okruzni.cz

Nepřehlédněte

Termíny jarních prázdnin od školního roku 2016/2017 do školního roku 2021/2022

vyhláška č. 189/2014 Sb. - externí odkaz

Zřizovatel školy

 

Středočeský kraj
(právní forma kraj)
IČ 70 891 095
Zborovská 11, 150 21 Praha 5

Tak tu máme leden a s novým rokem jsme se konečně dočkali i tolik očekávané sněhové nadílky. S napětím jsme čekali, zda první napadané vločky vydrží a neroztají. Povedlo se, sníh neroztál a my jsme oprášili školní boby a několik dní sjížděli mírný kopeček v okolí naší školy. Nezapomněli jsme ani na pořádnou koulovačku. A jaká by to byla zima bez sněhuláka? Nejprve jsme postavili velkého sněhuláka na zasněžené školní zahradě. A aby nám to nebylo líto, že roztaje, vyrobili jsme si každý v teple školní družiny dalšího sněhuláka z březových koleček, kterého jsme si poté odnesli domů.

Zasedli jsme do lavic odpoledních dílniček a ti nejmladší z nás měli za úkol zalistovat v knize sestavených pokusů a kouzel a vybrat opět zajímavé téma pro všechny. Kniha pokusů – náš celoroční projekt zájmové činnosti - je zároveň jednou z mála činností, kterou nám „strašák“ COVID neomezil a my jsme za to rádi. Společná porada i chvilkové soupeření, tak to vypadalo ve třídě, než jsme vyhlásili vítěze výběru. Gumové vejce, hopík, nahaté vajíčko – zkrátka „POKUSÍME SE“ rozpustit skořápku vajíčka a ještě si s ním zaházet. Našimi pomocníky byly ocet, skleněná nádoba s víčkem a čas. Někteří z nás se s podivně páchnoucí tekutinou v PETce setkali poprvé, proto jsme si ocet představili a pověděli k čemu je v domácnosti užitečný a jak ho používá naše maminka při vaření. Hlavního hrdinu pokusu – vajíčko – jsme si představovat nemuseli, máme ho rádi jako omeletu nebo smaženici a chlapci dokonce popsali postup vaření vajíček natvrdo. Děvčata by ovšem nejraději vařená vajíčka barvila. Ale svátky jara jsou ještě hodně zapadané sněhem, proto se vrátíme zpět. Nalili jsme ocet do sklenice a syrové vajíčko do ní opatrně ponořili, přímo utopili. Nesmí mu koukat ani vlásek. Poté jsme octovou koupel zakryli pokličkou, nadepsali vizitku a nechali působit do druhého dne na bezpečném místě třídy družiny. Neuvěřitelné - skořápka zmizela, vajíčko zůstalo celé a plave na hladině. Celý proces rozložení jsme si povídáním v kruhu vysvětlili a pak si konečně mohli osahat průhledné a měkké vajíčko. Bylo zajímavé ho pozorovat, pojmenovali jsme si žloutek, ukázali přímo na bílek – zkrátka to vše ukrývá a chrání naše ztracená skořápka. Nakonec jsme si opatrně zkusili s vajíčkovým hopíkem zaházet, jen z malé výšky a na lavici, funguje to! Experimenty a bezpečné pokusy nás baví, díky nim poznáváme zajímavé i naučné a mnozí z nás pyšně pokračují dokonce i doma a potěší touto činností ve společné chvíli i svou rodinu. Janovičtí družináři

Kalendářní rok jde jistě do finále a školní družina  se proměnila myšlenkami i činnostmi  na malé vánoční království.

Všichni máme v hlavě ty nejkrásnější svátky v roce  a právě ony nás  s představou kouzelné pohádky posadily do lavic a křesílek a daly odpoledním činnostem ryze  vánoční nádech.

S respektem k vládnímu opatření ČR jsme si dali za úkol vybrat oblíbené vánoční  písně, koledy z domácích  hudebních nosičů nebo  hudebních kanálů internetu přímo v učebně PC naší  školy.

Sestavený hudební žebříček, na kterém se podíleli opravdu všichni  družináři, byl motivujícím poslechovým doprovodem  k pestrým vánočním činnostem. Naši malí nadšení  zpěváci hlasový projev nahradili rytmickými nástroji a hrou na tělo, což je naše nová oblíbená  hudební činnost a zájem, které podporujeme a dále rozvíjíme.

Dílničky jsme zahájili  recytvořením,  z kartonu a zbytkových materiálů jsme vyráběli vánoční ozdoby.

Navěsili jsme je poté na štědrý  stromeček v naší třídě a pak dále vyráběli pro každého z nás domů  i na chalupu.

Při krásných činnostech se vždy krásně beseduje a povídá. Připomněli jsme si  české tradice a zvyky a odtajnili ty, které  jsme zatím nepoznali. Potápěli jsme jadérka jablíček, věštili počasí budoucího roku, zapékali hrášek do pletené  vánočky a čekali na toho, kdo najde štěstí.

Jedno z odpoledních jsme vyrazili na procházku do přírody a blízkého okolí, abychom si osahali vánoční jehličí stromků a správně pojmenovali právě takové, které na Štědrý den můžeme zdobit.

Cestou jsme si vyprávěli historky a zážitky ze zimní přírody  a připomněli si nadcházející první zimní den.

Sporty a hry na sněhu bez sněhu? Na rozdíl  od  loňského školního roku jsme je nemohli  sportem  a pohybem ztvárnit v tělocvičně  - sjezdovka  na lavičkách či  souboj ve válení koulí sněhu do vrchu v podobě  rehabilitačních míčů. Ale můžeme vykreslit obrázkové předlohy a omalovánky s  koulovačkou  nebo  se  závody na saních- voskovky a vodové barvy daly výsledným  obrázkům  uměleckou podobu a my se mohli pochválit.

Vánoční přípravy a Ježíškovo chystání jsme završili  výrobou přání a přáníček, někdo předal kamarádovi ihned, někteří si dali záležet pro maminku a tatínka.

Naše tajná přání jsme mohli také vepsat do andělských peříček z papíru a nazdobené je zavěsit  k  vánočním ozdobám štědrého stromku ve třídě družiny. Možná, že se některá vyplní?

Odchodem na prodloužené vánoční prázdniny jsme si popřáli tolik potřebné zdraví,  slíbili si splnitelné  (v  novém roce nezapomeneme) a předali si dárečky. Závěrečné veselé focení nám udělalo velkou radost a opět nám napovědělo, že jsme dobrá  žákovská parta.

                                                                                      Krásné sváteční dny  i  nový rok  přejí družináři

Dny plné radostných příprav, těšení a tajného očekávání jsou tu. Nejen maminky mají v tuto dobu ruce plné práce, úklidu a pečení dobrot, ale i my jsme po vyučování v jednom zábavném kole.

Nejprve jsme třídu družiny oblékli do svátečního kabátu a vyzdobili si ji výrobky se zimní náladou.

Okna pokryly sněhové vločky z papíru i zasněžený kostelík a na parapetech oken se sešli skládanky andílků, Mikuláše i čerta. Velkou pochvalu zasluhují chlapci z nejnižších ročníků, kteří se na výrobě papírové výzdoby podíleli. Jejich obavy z nejistého výsledku se  rozplynuly  po chvilce práce s pomocí a ostatní spolužáci  s údivem přihlíželi jejich činnosti.

Jedno z družinových odpolední patřilo andílkům. Navázali jsme totiž na projektový týden celé naší školy a aktivity i tvoření tomu přizpůsobili. Zajímavý byl živý anděl, který s námi strávil celý den od začátku vyučování až po odchod ze družiny. Hlavní roli měl náš spolužák a jeho srdečný zájem. Proto bychom chtěli tímto  ocenit jeho nadšení i smysl pro zodpovědnost. Zalistovali jsme také v pohádkových knihách a přečetli si andělskou pohádku, ale zhlédli jsme i jednu loutkovou, která nám zábavnou formou představila Mikuláše, čerta i anděla.

Naše školní jídelna nás i v této době plné omezení mile překvapila! U výdejního okénka stály pekelné čertice, anděl nám naléval čaj i mléko a staral se o nás po celou dobu oběda. Nakonec nás obdaroval sladkými adventními kalendáři a balíčky s ovocem.  Proto všichni najednou – moc děkujeme, andílku!

A protože každý z nás má v této předvánoční době  v hlavě vysněné dárky a tajná přání, rozhodli jsme se, že si v dílničkách vyrobíme originální vánoční balící papír, do kterého můžeme  zabalit maličkost třeba  pro svého kamaráda. Z brambor a vykrajovátek  na cukroví  jsme si s pomocí vyrobili razítka a pak už nás čekala zábavná práce. Velký arch balícího papíru  jsme potiskali tvary a obrázky spojené nejen s Vánocemi, ale i zimou. Po uschnutí budeme stříhat a určitě pyšně balit, protože takový v  obchodě zkrátka nekoupíme.

ŠD UJ

 

 

 

Listopad má bohužel jako měsíce předtím stále řadu omezení a nastavených pravidel, která nás všechny nutí vybírat z naplánovaných aktivit pouze ty neohrožující zdraví naše i ostatních. Proto jsme i my volili vhodné možnosti naší činnosti a otevřeli si seznam plánovaných pokusů celoročního projektu s názvem „Pokusíme se“. Všichni dohromady jsme tedy vybrali další ze zajímavostí a navázali na činnost měsíce září. Zástupci malých kuchtíků přidali do aktivit vybrané recepty na jednoduché, přesto méně známé zdravé pomazánky. Budeme tedy také zdravě svačit a posilovat imunitu. Nejprve ale půjdeme do družinové laboratoře. Je libo listy čínského zelí na modro nebo na červeno? Protože tento pokus probíhal 3 dny, přípravu jsme zahájili v pátek, aby nás po víkendu přivítala zajímavá podívaná. Během besedy o zdraví prospěšné zelenině a postupu správného použití potravinářského barviva jsme natrhali listy, obarvili vodu ve skleničkách a vypsali jmenovky s našimi jmény. Pak vše dali na předem určené místo a těšili se s trochou napětí na pondělí. A skutečně! Listy poctivě pily svou barevnou zálivku a bylo zajímavé sledovat barevnou cestu a zviditelněné žilky, kterými přijímaly vláhu. Barevnou květinovou dekoraci jsme si nechali ve třídě celý týden, získala hodně obdivu. A teď se hlásí o slovo naši malí kuchtíci a jejich zdravé známé či neznámé varianty svačinových pomazánek. Hlavní roli si zahrála tentokrát česká zelenina – mrkev. U příprav jsme si všichni dostatečně zahřáli svaly a u strouhání jsme okusili, že to naše maminky v kuchyni nemají vůbec jednoduché. Budeme jim proto více pomáhat a někdy si s malou pomocí připravíme svačinu sami. Vyzkoušeli jsme své čichové buňky a hádali druhy koření, které byly v receptu předepsané a besedou si zopakovali využití této kořenové zeleniny v kuchyni. Z tvarohu, zakysané smetany, cibulky a nastrouhané mrkve jsme připravili dva druhy pomazánek. Natřené na chlebových houskách byly tak dobré, že jsme nemohli určit vítěze. Rodičům jsme se poté pochlubili donesenou ochutnávkou. Janovičtí družináři

 

 

K činnostem, které nás vždy při odpoledních potěší a vylepší náladu i chuť, bez váhání patří kuchtění a vaření. A tak jsme vyšli vstříc současné nemilé situaci a udělali si sladké odpoledne.

Vybaveni rukavicemi a rouškami  jsme  se pustili do pečení hrnkového perníku.

Recept a vůbec samotné téma kuchařské činnosti promýšlíme skoro pokaždé při společné besedě. Osvědčily se nám ale také cesty do školní jídelny, při kterých navrhujeme a hlasujeme  „za chůze“. Dali jsme si ale jednu podmínku – ingredienci, která je podzimní zahradě vlastní. A tak zvítězila marmeláda z kdoule (ovoce opomíjené a možná až zapomenuté, které má právě nyní období sklizně).

Postup práce s receptem – přípravu a hlavní činnost  -  si osvojujeme díky oblíbenosti a pravidelnosti na jedničku. A i když jsme zdánlivě nebyli v plném počtu žáků, šla nám práce od ruky.  V mezičase pečení  jsme  hráli naše oblíbené karetní a stolní hry a podle linoucí se vůně z  kuchyňky až do třídy družiny jsme se ujišťovali, že máme hotovo.

Pak už chyběly jen talířky a prima posezení u buchty, kterou jsme také donesli rodičům na ochutnání a zároveň se pochlubili pracovním úspěchem.

S  pozdravem  ŠD UJ

 

 

                                      

 

 

 

 

 

Koncem října jsme využili posledních teplých dnů pro podzimní tvoření – „ dýňování“.Počasí nám opravdu přálo a proto jsme mohli tvořit na školní zahradě. Přinesli jsme si dýně a pustili se do jejich vyřezávání. Kdo nechtěl vyrábět svícen z dýně, mohl si vytvořit zvířátka z kaštanů. Nakonec jsme si z přírodnin a výrobků vyzdobili místnost školní družiny ve škole ve Zruči n. S.

 

 

Celoroční  tematický projekt ve školní družině, kterému jsme dali příhodný název „Pokusíme se“, se konečně  dostal po zářijových aktivitách na řadu.

 

Připravovali jsme se poctivě a předem  pátrali v knihách  a  starších časopisech, abychom narazili na něco  opravdu  zajímavého. Při společném povídání  jsme zavzpomínali  na zakázané objevování        u nás doma a nejvíce  o prázdninách.  A tak jsme nakonec  přišli  na pestré návody a nápady, které zkrátka musíme vyzkoušet.

 

V našem seznamu s pokusy mají hlavní roli barvy, ale takové čarování s magnety  nebo tajuplná kuchyně nás během roku rozhodně nemine.  Dle možností a aktuálního rozvržení aktivit jsme si  slíbili, že pokus, nápad či kouzlo uskutečníme vždy každý měsíc.  Zaznamenáme ho a na konci školního roku vybereme ten NEJ.

 

S nadšením a očekáváním jsme se tedy po dvě odpolední vrhli do experimentování.

 

Bludiště z kartonu jsme využili na magnetické honičky – jeden magnet  vespodu kartonu, druhý  na hrací ploše bludiště. Síla přitažlivosti magnetů je  obdivuhodná  a odpudivá síla nás pobavila, magnety dokonce skákaly na místě a dělaly přemety.

 

Barevný pokus byl pro výtvarníky velkou podívanou. Krabička lentilek, talířek a voda. Každý si prostřel na svém místě u stolu a postupoval  podle napsaného návodu, který jsme si vyhledali. Vznikaly nám výstavní  výtvarné práce, ačkoliv  jsme nemalovali ani nekreslili.

 

Už teď se těšíme a sepisujeme seznam pomůcek na  pokusy  v příštím měsíci.

 

ŠD UJ