rucickaLogo školy vyjadřuje myšlenku soudržnosti a vzájemné pomoci žáků a pedagogů

Telefon: +420 327 531 225 / E-mail: zruc@zs-okruzni.cz

Zřizovatel školy

 

Středočeský kraj
(právní forma kraj)
IČ 70 891 095
Zborovská 11, 150 21 Praha 5

Termíny jarních prázdnin

  • 20. 2. - 26. 2. 2023
  • 26. 2. - 3. 3. 2024
  • 3. 3. - 9. 3. 2025
  • 9. 3. - 15. 3. 2026
  • 1. 2. - 7. 2. 2027
  • 14. 2. - 20. 2. 2028

Kalendářní rok jde jistě do finále a školní družina  se proměnila myšlenkami i činnostmi  na malé vánoční království.

Všichni máme v hlavě ty nejkrásnější svátky v roce  a právě ony nás  s představou kouzelné pohádky posadily do lavic a křesílek a daly odpoledním činnostem ryze  vánoční nádech.

S respektem k vládnímu opatření ČR jsme si dali za úkol vybrat oblíbené vánoční  písně, koledy z domácích  hudebních nosičů nebo  hudebních kanálů internetu přímo v učebně PC naší  školy.

Sestavený hudební žebříček, na kterém se podíleli opravdu všichni  družináři, byl motivujícím poslechovým doprovodem  k pestrým vánočním činnostem. Naši malí nadšení  zpěváci hlasový projev nahradili rytmickými nástroji a hrou na tělo, což je naše nová oblíbená  hudební činnost a zájem, které podporujeme a dále rozvíjíme.

Dílničky jsme zahájili  recytvořením,  z kartonu a zbytkových materiálů jsme vyráběli vánoční ozdoby.

Navěsili jsme je poté na štědrý  stromeček v naší třídě a pak dále vyráběli pro každého z nás domů  i na chalupu.

Při krásných činnostech se vždy krásně beseduje a povídá. Připomněli jsme si  české tradice a zvyky a odtajnili ty, které  jsme zatím nepoznali. Potápěli jsme jadérka jablíček, věštili počasí budoucího roku, zapékali hrášek do pletené  vánočky a čekali na toho, kdo najde štěstí.

Jedno z odpoledních jsme vyrazili na procházku do přírody a blízkého okolí, abychom si osahali vánoční jehličí stromků a správně pojmenovali právě takové, které na Štědrý den můžeme zdobit.

Cestou jsme si vyprávěli historky a zážitky ze zimní přírody  a připomněli si nadcházející první zimní den.

Sporty a hry na sněhu bez sněhu? Na rozdíl  od  loňského školního roku jsme je nemohli  sportem  a pohybem ztvárnit v tělocvičně  - sjezdovka  na lavičkách či  souboj ve válení koulí sněhu do vrchu v podobě  rehabilitačních míčů. Ale můžeme vykreslit obrázkové předlohy a omalovánky s  koulovačkou  nebo  se  závody na saních- voskovky a vodové barvy daly výsledným  obrázkům  uměleckou podobu a my se mohli pochválit.

Vánoční přípravy a Ježíškovo chystání jsme završili  výrobou přání a přáníček, někdo předal kamarádovi ihned, někteří si dali záležet pro maminku a tatínka.

Naše tajná přání jsme mohli také vepsat do andělských peříček z papíru a nazdobené je zavěsit  k  vánočním ozdobám štědrého stromku ve třídě družiny. Možná, že se některá vyplní?

Odchodem na prodloužené vánoční prázdniny jsme si popřáli tolik potřebné zdraví,  slíbili si splnitelné  (v  novém roce nezapomeneme) a předali si dárečky. Závěrečné veselé focení nám udělalo velkou radost a opět nám napovědělo, že jsme dobrá  žákovská parta.

                                                                                      Krásné sváteční dny  i  nový rok  přejí družináři

Dny plné radostných příprav, těšení a tajného očekávání jsou tu. Nejen maminky mají v tuto dobu ruce plné práce, úklidu a pečení dobrot, ale i my jsme po vyučování v jednom zábavném kole.

Nejprve jsme třídu družiny oblékli do svátečního kabátu a vyzdobili si ji výrobky se zimní náladou.

Okna pokryly sněhové vločky z papíru i zasněžený kostelík a na parapetech oken se sešli skládanky andílků, Mikuláše i čerta. Velkou pochvalu zasluhují chlapci z nejnižších ročníků, kteří se na výrobě papírové výzdoby podíleli. Jejich obavy z nejistého výsledku se  rozplynuly  po chvilce práce s pomocí a ostatní spolužáci  s údivem přihlíželi jejich činnosti.

Jedno z družinových odpolední patřilo andílkům. Navázali jsme totiž na projektový týden celé naší školy a aktivity i tvoření tomu přizpůsobili. Zajímavý byl živý anděl, který s námi strávil celý den od začátku vyučování až po odchod ze družiny. Hlavní roli měl náš spolužák a jeho srdečný zájem. Proto bychom chtěli tímto  ocenit jeho nadšení i smysl pro zodpovědnost. Zalistovali jsme také v pohádkových knihách a přečetli si andělskou pohádku, ale zhlédli jsme i jednu loutkovou, která nám zábavnou formou představila Mikuláše, čerta i anděla.

Naše školní jídelna nás i v této době plné omezení mile překvapila! U výdejního okénka stály pekelné čertice, anděl nám naléval čaj i mléko a staral se o nás po celou dobu oběda. Nakonec nás obdaroval sladkými adventními kalendáři a balíčky s ovocem.  Proto všichni najednou – moc děkujeme, andílku!

A protože každý z nás má v této předvánoční době  v hlavě vysněné dárky a tajná přání, rozhodli jsme se, že si v dílničkách vyrobíme originální vánoční balící papír, do kterého můžeme  zabalit maličkost třeba  pro svého kamaráda. Z brambor a vykrajovátek  na cukroví  jsme si s pomocí vyrobili razítka a pak už nás čekala zábavná práce. Velký arch balícího papíru  jsme potiskali tvary a obrázky spojené nejen s Vánocemi, ale i zimou. Po uschnutí budeme stříhat a určitě pyšně balit, protože takový v  obchodě zkrátka nekoupíme.

ŠD UJ

 

 

 

Listopad má bohužel jako měsíce předtím stále řadu omezení a nastavených pravidel, která nás všechny nutí vybírat z naplánovaných aktivit pouze ty neohrožující zdraví naše i ostatních. Proto jsme i my volili vhodné možnosti naší činnosti a otevřeli si seznam plánovaných pokusů celoročního projektu s názvem „Pokusíme se“. Všichni dohromady jsme tedy vybrali další ze zajímavostí a navázali na činnost měsíce září. Zástupci malých kuchtíků přidali do aktivit vybrané recepty na jednoduché, přesto méně známé zdravé pomazánky. Budeme tedy také zdravě svačit a posilovat imunitu. Nejprve ale půjdeme do družinové laboratoře. Je libo listy čínského zelí na modro nebo na červeno? Protože tento pokus probíhal 3 dny, přípravu jsme zahájili v pátek, aby nás po víkendu přivítala zajímavá podívaná. Během besedy o zdraví prospěšné zelenině a postupu správného použití potravinářského barviva jsme natrhali listy, obarvili vodu ve skleničkách a vypsali jmenovky s našimi jmény. Pak vše dali na předem určené místo a těšili se s trochou napětí na pondělí. A skutečně! Listy poctivě pily svou barevnou zálivku a bylo zajímavé sledovat barevnou cestu a zviditelněné žilky, kterými přijímaly vláhu. Barevnou květinovou dekoraci jsme si nechali ve třídě celý týden, získala hodně obdivu. A teď se hlásí o slovo naši malí kuchtíci a jejich zdravé známé či neznámé varianty svačinových pomazánek. Hlavní roli si zahrála tentokrát česká zelenina – mrkev. U příprav jsme si všichni dostatečně zahřáli svaly a u strouhání jsme okusili, že to naše maminky v kuchyni nemají vůbec jednoduché. Budeme jim proto více pomáhat a někdy si s malou pomocí připravíme svačinu sami. Vyzkoušeli jsme své čichové buňky a hádali druhy koření, které byly v receptu předepsané a besedou si zopakovali využití této kořenové zeleniny v kuchyni. Z tvarohu, zakysané smetany, cibulky a nastrouhané mrkve jsme připravili dva druhy pomazánek. Natřené na chlebových houskách byly tak dobré, že jsme nemohli určit vítěze. Rodičům jsme se poté pochlubili donesenou ochutnávkou. Janovičtí družináři

 

 

K činnostem, které nás vždy při odpoledních potěší a vylepší náladu i chuť, bez váhání patří kuchtění a vaření. A tak jsme vyšli vstříc současné nemilé situaci a udělali si sladké odpoledne.

Vybaveni rukavicemi a rouškami  jsme  se pustili do pečení hrnkového perníku.

Recept a vůbec samotné téma kuchařské činnosti promýšlíme skoro pokaždé při společné besedě. Osvědčily se nám ale také cesty do školní jídelny, při kterých navrhujeme a hlasujeme  „za chůze“. Dali jsme si ale jednu podmínku – ingredienci, která je podzimní zahradě vlastní. A tak zvítězila marmeláda z kdoule (ovoce opomíjené a možná až zapomenuté, které má právě nyní období sklizně).

Postup práce s receptem – přípravu a hlavní činnost  -  si osvojujeme díky oblíbenosti a pravidelnosti na jedničku. A i když jsme zdánlivě nebyli v plném počtu žáků, šla nám práce od ruky.  V mezičase pečení  jsme  hráli naše oblíbené karetní a stolní hry a podle linoucí se vůně z  kuchyňky až do třídy družiny jsme se ujišťovali, že máme hotovo.

Pak už chyběly jen talířky a prima posezení u buchty, kterou jsme také donesli rodičům na ochutnání a zároveň se pochlubili pracovním úspěchem.

S  pozdravem  ŠD UJ

 

 

                                      

 

 

 

 

 

Koncem října jsme využili posledních teplých dnů pro podzimní tvoření – „ dýňování“.Počasí nám opravdu přálo a proto jsme mohli tvořit na školní zahradě. Přinesli jsme si dýně a pustili se do jejich vyřezávání. Kdo nechtěl vyrábět svícen z dýně, mohl si vytvořit zvířátka z kaštanů. Nakonec jsme si z přírodnin a výrobků vyzdobili místnost školní družiny ve škole ve Zruči n. S.

 

 

Celoroční  tematický projekt ve školní družině, kterému jsme dali příhodný název „Pokusíme se“, se konečně  dostal po zářijových aktivitách na řadu.

 

Připravovali jsme se poctivě a předem  pátrali v knihách  a  starších časopisech, abychom narazili na něco  opravdu  zajímavého. Při společném povídání  jsme zavzpomínali  na zakázané objevování        u nás doma a nejvíce  o prázdninách.  A tak jsme nakonec  přišli  na pestré návody a nápady, které zkrátka musíme vyzkoušet.

 

V našem seznamu s pokusy mají hlavní roli barvy, ale takové čarování s magnety  nebo tajuplná kuchyně nás během roku rozhodně nemine.  Dle možností a aktuálního rozvržení aktivit jsme si  slíbili, že pokus, nápad či kouzlo uskutečníme vždy každý měsíc.  Zaznamenáme ho a na konci školního roku vybereme ten NEJ.

 

S nadšením a očekáváním jsme se tedy po dvě odpolední vrhli do experimentování.

 

Bludiště z kartonu jsme využili na magnetické honičky – jeden magnet  vespodu kartonu, druhý  na hrací ploše bludiště. Síla přitažlivosti magnetů je  obdivuhodná  a odpudivá síla nás pobavila, magnety dokonce skákaly na místě a dělaly přemety.

 

Barevný pokus byl pro výtvarníky velkou podívanou. Krabička lentilek, talířek a voda. Každý si prostřel na svém místě u stolu a postupoval  podle napsaného návodu, který jsme si vyhledali. Vznikaly nám výstavní  výtvarné práce, ačkoliv  jsme nemalovali ani nekreslili.

 

Už teď se těšíme a sepisujeme seznam pomůcek na  pokusy  v příštím měsíci.

 

ŠD UJ

 

 

Společně s lidmi po celém světě jsme si i my připomněli významný den, který připadl na 29. září –  SVĚTOVÝ DEN SRDCE.

 A protože nám od samého rána vydatně pršelo a bylo pošmourné nebe, udělali jsme si  naučné odpoledne v teple třídy.

 Na chvíli jsme se stali pány doktory a na modelu mini torza lidského těla si ukázali a osahali model lidského srdce.

 Beseda v kruhu nám pomohla  vypátrat, jak velké  srdíčko v našem těle  vlastně máme. Každý se podíval na svou ruku zaťatou v pěst…a to je celé tajemství.

 Srdíčko je nezbytně důležitý orgán v našem těle a měli bychom se o něj co nejzodpovědněji starat a nepřitěžovat mu. Zacvičili jsme si několik dřepů na zátěž a pak naopak odpočívali. Sami na sobě jsme pak mohli pozorovat přitisknutím dlaně na hrudník, jak srdíčko tluče rozdílně při naší aktivitě i odpočinku.

 Pověděli jsme si také o ovoci a zelenině a o tom, jak dobře srdíčko živit. Upozornili jsme i na to, že  dochucovat si  polévku podruhé  a přisolit si již osolené brambory není tak nutné a prospěšné. Srdíčko nám za to určitě rádo poděkuje.

 V dílničkách jsme si na závěr srdíčkového odpoledne vyrobili razítka z přinesených brambor a vyzdobili s nimi vystřižené šablony, které jsme  každý  nadepsal příhodným názvem.

 A pak rychle na nástěnku chodby, ať se  všechny mohou pyšnit svou originální podobou a nechají vzpomenout  na jejich životně důležitou funkci.

 

Připomínkou na zdravá srdce všem

Janovičtí družináři


 

 

 

 

První podzimní den je tu a my máme plno práce na zahrádkách, někdo na té u babičky, jiní před svým domem a my družináři jsme se vydali na tu naší školní.

 Nejprve jsme si vyzkoušeli hrabat spadané listí a rozhlédli se po ovocných stromech.  Švestky  letos odpočívají, vlašské ořechy dozrávají a naše dvě jabloně se pyšní opět jablíčky,  menšími než minulý rok, ale zato dobrými.

Posbírali jsme tedy ty spadané a povídali si při práci o tom, jak je naše maminky  doma v kuchyni zpracovávají a jak nám nejvíce chutnají. Sluníčko ukázkově svítilo a hřálo, takže jsme si pohyb a práci na čerstvém vzduchu náležitě užili.

Pak už nás čekala třída družiny a jedno tvořivé odpolední. Tentokrát jsme chtěli pracovat pospolu, hromadně vytvořit „jedno dílo“ a připomenout nastalé časy podzimu a nejoblíbenějších plodů zahrad.

Prolistováním a ukázkou časopisu Zahrádkář jsme si přečetli o starých zapomenutých odrůdách  jablek našich prababiček a pradědů. Rostou už jen na některých zahradách a v alejích. My jsme si s úsměvem  i zájmem „zamilovali“ jablko jménem řechtáč  soudkovitý. Zajímavý svým tvarem –ten připomíná malý soudek, pak chutí í a hlavně řechtajícími jadérky uvnitř. Objevili jsme nový rytmický nástroj do hodin hudební výchovy??

Konečně jsme zasedli do lavic a začali pracovat na společném díle – koláži. Šablony jablíček jsme stříhali, barvili a nejdůležitější technikou bylo obmotávání vlnou a šití do papíru. Vznikaly zajímavé „odrůdy“ a nám se moc hezky tvořilo a bavilo nás být kreativními umělci.

K jablíčku patří strom a ten náš byl ze speciálního papíru – plakátového. Poprvé jsme totiž vyzkoušeli malovat plakátovými barvami. Celé dílo jsme po uschnutí vystřihli a dodatečně nalepili naše jablíčka.

Než jsme odešli domů z odpolední, stačili jsme naši práci vystavit na nástěnku, aby dělala radost nejen nám, ale i celé škole.

 

Družináři z Janovic